Engagera genom Gamification
Niclas Abramsson kommer och berättar om gamification
Gamification eller spelifiering är att använda spelmekanismer för att förändra beteenden, utveckla färdigheter samt att hitta nya vägar att t.ex. arbeta på. Spelmetaforen är ett sätt att engagera och motivera människor att nå sina mål och samtidigt nå mål som organisationen har.
En lyckad speldesign engagerar och motiverar deltagare känslomässigt så att de enklare kan nå sina mål.
Niclas har vid olika tillfällen använt spel för att ge deltagare möjlighet att omsätta teorier i praktik, att bättre förstå och utveckla hur samarbetet med andra kan förbättras. Niclas har bland annat hämtat inspiration från Monopolspel, The World Cafe samt “Teaching from the back of the Room”.
Under kvällen går vi genom bakgrunden till de spelformat Niclas utvecklat samt hur lär och organisatoriska mål manifesterats i spelformatet. Slutligen testar vi en del av ett spel innan vi sammanfattar hur vi kan använda spelformatet.
Datum: 2016-02-23
Tid: Registrering, mingel och en smrögås från kl. 17:30. Mötet håller på mellan kl. 18-20.
Plats: F7, Fleminggatan 7
Välkommen!
Genom att anmäla dig till en aktivitet inom Dataföreningen godkänner du hur föreningens verksamheter behandlar dina personuppgifter.