Våren 2017 i Göteborg - GVT17

HUR

Vårens program på Lindholmen startar vecka 2, den 12 januari, med ett föräldramöte. Första aktiviteten är tosdagen vecka 4, den 26 januari.

Sedan erbjuder vi aktiviteter varannan vecka för alla anmält sig till terminen, fått plats och betalat terminsavgiften :-) Sista träffen den 4 maj. Anmäl barn här. Förtur till barn till Dataföreningens medlemmar.

Ansvariga för genomförandet är Dataföreningen tillsammans med aktiva föräldrar. I bakgrunden är verksamheten supportad av Interactive Institute.

Du når oss via Facebook-sidan Digitalverkstan och på tel 070-273400.

Dataföreningen svarar för administration, catering, utrustning och lokaler. Interactive Institute och engagerade ledare svarar för metoder och hjälpmedel.

VAR

Vårens program kommer att genomföras i Sigma-huset, entreplanet, på Lindholmen

TIDER

17.30-19.30

UPPLÄGG

Vi har tillgång till en stor lokal, där vi kan möblera med ett godtyckligt antal grupper. Vi kommer att jobba med korta uppgifter, med ett tydligt lärmål och som kommer att kunna slutföras under en kväll.

  • Datorns komponenter, förstå kretsar och ledande material, enkel grafisk programmering mm. Teknikplattform Scratch och MaykeyMaykey
  • Tema robotar med motorer, sensorer och logik. Teknikplattform - Lego Mindstorms och Little Bits
  • Styra elektronik (t.ex dioder och servomotorer) med logik och sensorer. Teknikplattform Arduino

Handledarna presenterar kvällens uppgift på respektive station och deltagarna väljer uppgift baserat på intresse och förkunskap.

Nytt för våren är att vi kommer att jobba även med micro:bit, den teknologi som BBC försett alla 5-e klassare i Engelska skolor med, och de som vill jobba aktivt med denna kommer att få disponera en egen micro:bit, som man kan programmera från vilken dator som helst, men även från en iPad eller en iPhone.

Nytt är också att vi kommer att ha med oss en forskare som brinner för att intressera flickor för teknik, så räkna med mycket skapande i "tjejtycke".

 

SCRATCH - MAYKEYMAYKEY

Här börjar vi med att bygga ihop en dator baserat på Raspberry Pi och känna på grafisk programmering med Scratch, sedan fortsätter vi med att slöjda kul ersättningar för tangentbordet med hjälp av MakeyMakey. Det blir typ fantasifulla spelkonsoler, musikinstrument mm.

Stommen i resten av terminen är Scratch och kunskapen att bygga ett rimligt avancerat spel med Scratch på ett eget konto. Arbetet görs via en webbläsare på en laptop, med fördel en egen, men det är inget krav.

Preliminär kursplan

  • 1 raspberry pi + scratch(utifrån skolkonceptet)
  • 2 raspberry pi + scratch + makey makey
  • 3-7 scratch på eget konto och egen dator
  • 8 demo av projekt show and tell

"ROBOTSTATIONEN"

Uppgifterna kommer att skapa förståelse för sensorer, att man kan känna av både ljus, mörker, färg och ljud och att man kan få en robot att agera på detta. Uppgifterna kommer också att ge utrymme för fysiskt skapande. Programmeringen är inte baserad på Scratch.

STYRA ELEKTRONIK

Varje workshop skall tillåta mer fritt skapande och resultera i en företeelse som är lätt att förstå.
De som vill kommer att kunna fortsätta jobba med Arduino och få hjälp och stöd, men huvudsakligen flyttar vi dessa aktiviteter till micro:bit. Programmeringen kan göras med Scratch-liknande blockprogrammering som med en knapptryckning kan visas som Java-Script.

micro:bit öppnar för intresserade att låna med sig skapade objekt hem. Första uppgiften är att bygga en kul nattlampa som tänds när det blir mörkt.

VÄRDSKAP

Nyckelpersoner i progammet är studenter och engagerade föräldrar. Vi tar in nya studenter varje termin och dessa är engagerade även i vår roadshow-verksamhet, där vi erbjuder intresserade skolor och bibliotek att prova på digitalt skapade

Från höstens verksamhet hoppas vi ha med oss

  • Anton Hallin, Lucas Carlsson, Jonas Arvidsson, Linda Pipkorn
  • Fredrik Holtz
  • Max Witt, Johan Holtz 
  • Stefan Spånberg (ansvarig för biblioteksverksamheten)

Hela upplägget förutsätter engagemang från föräldrar. Två föräldrar är kvällsvärdar.

ATT ÄTA

Lokalen har ingen tillgång till kök eller catering, men vi fixar enkel fika fritt för barnen 20:- för vuxen

KOMMUNIKATION

Terminsdeltagare och ledare kommunicerar via en sluten Facebok-grupp "Digitalverkstan GBG VT17"

Alla aktiviteter publiceras på https://natverk.dfs.se/dataslojd/aktiviteter men även på  https://www.facebook.com/digitalverkstan/ 
 

På http://digitalverkstan.com kan du se exempel på vår verksamhet. Så även på Facebook. Sök på Digitalverkstan, så hittar du även Stenungsund och Kungsbacka.

ANMÄLAN

Barn anmäles till terminen via formuläret HÄR

Vuxna registrerar sig i Nätverket och anmäler sig till enskilda aktiviteter via nätverket.

Kommunikation med barn sker via föräldrarna. Vi använder nätverkssidan och Facebook-gruppen för kommunikation Kursplanen baseras i hög grad på tillgängliga videos, men olika individer rör sig olika fort i denna roadmap.

Digitalverkstan - Dataslöjd i Makerspace

Loading widget...
Inga filer att visa
{{node.name}}
({{node.children.length}})
{{node.date}}
{{node.modified}}
{{node.filesize}}
{{node.filename}}