Digitalverkstan - Dataslöjd i Makerspace

Det finns hockeyklubbar och fotbollsklubbar, men inga klubbar där barn kan utveckla sin förmåga att skapa och utveckla med digitala verktyg, detta vill vi råda bot på! Det är en fortsättning på förra årets succe i både Göteborg, Stenungsund och Kullavik.

Grunden är ett önskemål att skapa en grupp med barn/ungdomar i blandade åldrar. Gruppen får tillgång till en skapande miljö med utrustning, hjälpmedel, metodik och stöd från varandra och från engagerade vuxna.

Dataföreningen erbjuder inspirerad av Interactive Institute ett program även för våren 2017.  Det sker i samarbete med engagerade föräldrar och med unga handledare från Chalmers, från Universitetet och även från gymnasiet  

Var

Programmet genomförs i

Genomförda aktiviteter hittar du här (kräver inloggning)

Du kan också följa oss på Facebook

Planerade aktiviteter hittar du här >

Nya initiativ är på gång för att starta verksamhet på fler orter stött av Dataföreningens program Digitalverkstan - Dataslöjd i Mobilt Makerspace.

Digitalverkstan är Dataföreningens satsning för barn och ungdom som på ett lekfullt och experimenterande sätt vill utforska digitalt skapande och programmering.

Utöver "klubbverksamheten" erbjuder Digitalverkstan möjligheter att pröva på och workshops för upp till 30 deltagare, ofta i samarbete med skolor och bibliotek.

Läs mer om pröva-på verksamhet på Göteborgs Stadsbibliotek

 Vill du veta mer om programmet eller vill du arrangera workshops i skolor och på bibliotek besök www.digitalverkstan.com

Kommande aktiviteter

feb
25
Digitalverkstan på Lerums Bibliotek den 25/2


Lerums Bibliotek

12:30 till 15:00
Mar
04
DIGITALT SKAPANDE 8–100 ÅR

Digitalverkstan på Stadsbiblioteket - Bekanta dig med datorns komponenter, digitalt skapande och enkel programmering.

Stadsbiblioteket, Göteborg

12:00 till 14:30
Mar
09
Digitalverkstan Göteborg Makerspace #4 GVT17

Sigmas lokaler Lindholmspiren 9
17:30 till 19:30
apr
01
DIGITALT SKAPANDE 8–100 ÅR

Digitalverkstan på Stadsbiblioteket - Bekanta dig med datorns komponenter, digitalt skapande och enkel programmering.

Stadsbiblioteket, Göteborg

12:00 till 14:30

Tidigare aktiviteter

feb
23
Digitalverkstan Göteborg Makerspace #3 GVT17

Sigmas lokaler Lindholmspiren 9
17:30 till 19:30
feb
16
Pröva på Digitalverkstan på Torslanda Bibliotek

Digitalverkstan på Torslanda Bibliotek 

Torslanda Bibliotek, Amhults torg 7

13:00 till 15:30
feb
09
Digitalverkstan Göteborg Makerspace #2 GVT17

Den andra träffen i Digitalverkstan i Göteborg (GVT17#2).

Sigmas lokaler Lindholmspiren 9
17:30 till 19:30
jan
26
Digitalverkstan Göteborg Makerspace #1 GVT17

Den första träffen i Digitalverkstan i Göteborg (GVT17#1).

Sigmas lokaler Lindholmspiren 9
17:30 till 19:30
jan
12
Föräldraträff Digitalverkstan avseende GVT17

Välkommen till en träff där du har möjlighet att påverka utformningen av vårterminen för Digitalverkstan i Göteborg.

Sigmas lokaler Lindholmspiren 5
17:30 till 19:30
dec
08
Digitalverkstan Göteborg Makerspace #8 GHT16

Den åttonde träffen för höstterminen i Digitalverkstan i Göteborg (GHT16).

Sigmas lokaler Lindholmspiren 5
17:30 till 19:30
nov
30
Digitalverkstan Stenungsund hösttermin 2016

Nu drar vi igång höstens termin i Digitalverkstan Stenungsund.

Plats: Molekylverkstan

Tid: 17.30-19.30

Kom mätta men nyfikna!

17:30 till 19:30
nov
24
Digitalverkstan Göteborg Makerspace #7 GHT16

Den sjunde träffen höstterminen i Digitalverkstan i Göteborg (GHT16).

Sigmas lokaler Lindholmspiren 5
17:30 till 19:30
nov
19
Pröva på Digitalverkstan på Stadsbibliotekteket #3 HT16

Bekanta dig med datorns komponenter, digitalt skapande och programmering. Inga förkunskaper krävs. Bygg en dator med Raspberry Pi, programmera enkla spel och berättelser med hjälp av Scratch och styr datorn med MakeyMakey.

Stadsbiblioteket, Götaplatsen, Göteborg

12:00 till 15:00
nov
16
Digitalverkstan Stenungsund hösttermin 2016

Nu drar vi igång höstens termin i Digitalverkstan Stenungsund.

Plats: Molekylverkstan

Tid: 17.30-19.30

Kom mätta men nyfikna!

17:30 till 19:30

Nätverksledare

Bild för thureb
Thure Bergström

Syfte

Syftet med programmet är att göra människor och samhälle rikare genom att ge barn möjlighet att lära sig programmera tillsammans med en vuxen. Att lära sig programmera tänjer på din tankeförmåga, hjälper dig att förstå och se system och skapar mönster för tankar som man har nytta av i långt många flera områden än programmering. Pedagogiken bygger på upplevelsebaserat lärande, aktivt deltagande och experiment.

Målgrupp

För barn och ungdomar i åldrarna 8-15 år som vill lära sig att programmera och skapa med digitala hjälpmedel. Med eller utan sällskap av vuxen.

Kostnad

Kostnad 1 200:- per termin