Affärsmodeller i värdenätverk

Idag är det alltmer relevant att utveckla affärer i nätverk istället för i linjära värdekedjor. Värdekedjor vidgas till ett ekosystem av autonoma aktörer som i sin tur stödjer en gemensam affärsmodell. Exempel på värdenätverk är flygindustrins Star Alliance, Salesforce och plattformsmodeller som AirBnb.

Bra exempel på värdenätverk hittar vi också i kommunala bolag som tillsammans skapar värde för lokala företag och människor. Därför är det extra glädjande att vi den här nätverksträffen får hälsa på Telgekoncernen och möta koncern-vd Stefan Hollmark och affärsarkitekten Per Nilsjö. Den frågeställning vi tar oss an är hur vi kan använda affärsmodellen för att uttrycka värdeutvecklingen i värdenätverk.

Affärsmodelleringsnätverket är ett nytt specialistnätverk på Dataföreningen för affärsutvecklare och strateger, tjänste- och produktutvecklare och verksamhetsledare. Nätverket vänder sig till dig som är Affärsarkitekt/utvecklare, Chef,  Verksamhetsledare, Strateg, Tjänsteproduktutvecklare, Projektledare och kvalificerade generalister.

Är du ny och intresserad av att vara med i Affärsmodelleringsnätverket?
Du är välkommen att prova på ett möte som gäst utan att vara med i Dataföreningen. Tidigare erfarenheter av affärsutveckling är dock ett krav för att nå en kvalificerad nivå på innehåll och diskussioner.

Specialistnätverket är ett kompetensforum att dela erfarenheter och lärdomar kring tjänste-och affärsutveckling. Vi utgår från Alex Osterwalders Business Model Canvas som blivit en standard världen över för innovativ affärsutveckling och jämför med traditionella affärsmodeller.

Datum: 30 november 2015
Tid: 17:30 - 20:00
Plats: Telge, Storgatan 42, Södertälje
Kostnad: Ingen kostnad för medlemmar i Dataföreningen. Icke medlemmar i Dataföreningen betalar 200 kr inkl moms. Sätt in pengarna på SWISH 1235452883 senast den 30 nov. Ange "Sthlm AM 151130" i kommentarsfältet.

Nätverksledare
Robert Elm är facilitator med lång erfarenhet från affärs- produkt och ledarutveckling inom industri- och tjänstesektorn i Europa och Asien för bl. a Ericsson, ABB och Bombardier.

Genom att anmäla dig till en aktivitet inom Dataföreningen godkänner du hur föreningens verksamheter behandlar dina personuppgifter.

Eventet äger rum den

2015-11-30 (Hela dagen)

Studiebesök på Ericsson Garage

Tio heta konsumenttrender 2017 från Ericsson ConsumerLab

Visuella affärsmodeller som verktyg för innovation

Workshop: MVP – Ett sätt att provtrycka affärsmodeller

Big Data och affärsmodeller

Sveriges främsta nätverk för Affärsmodellering - Uppstartsmöte 31 mars

Tema värdeerbjudande - vilket "jobb" vill individen ha gjort?

Affärsmodellering: Nycklar för tillväxt och skalbarhet

Affärsmodeller i värdenätverk

Design Thinking Journey

Blockkedjan leder till ett paradigmskifte inom kundlojalitet, poängsystem och CRM

Bli uppslukad av Sharkonomics