Hjärnstark. Kort sammanfattning av boken

Intressant läsning i boken Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen.
Boken Hjärnstark innehåller kvantitativ information om hur mycket man bör motionera för att förbättra minne, kreativitet och koncentration. Rörelse är också gratis medicin även mot t ex depressioner och ångest. Men bokens främsta mål är att visa på att hjärnan är plastisk och behöver mycket rörelse för att må bra. Den växer och gör starkare kopplingar och blir på så sätt bättre på att klara och hantera det som händer runtomkring. Dessutom åldras hjärnan långsammare.

Boken innehåller också information om ett intressant experiment med dataspel där deltagarna fick lättare att lära sig och komma ihåg rörelserna som skulle utföras via en styrspak, efter att de motionerat.

Exempelvis rekommenderas aktivitet med 70-75% av maxpuls i 30minuter för goda effekter på koncentration ca tre gånger per vecka. För en 40-åring innebär detta en puls på 130-140 slag per minut.

Boken är mycket intressant läsning, samtidigt som den trycker mycket just på motion som en lösning på bl a koncentrationsproblem.

Rikard Grossman Nielsen

Birgitta Kuylenstierna Nadel

E-hälsa

Loading widget...
Inga filer att visa
{{node.name}}
({{node.children.length}})
{{node.date}}
{{node.modified}}
{{node.filesize}}
{{node.filename}}